Метод (грец. methodos- спосіб пізнання)
навчання - спосіб упорядкованої
взаємопов'язаної діяльності вчителя й учнів, спрямованої на розв'язання завдань
освіти.
Методи
навчання є складним, багатовимірним педагогічним явищем, у якому відображаються
об'єктивні закономірності, принципи, цілі, зміст і форми навчання. Форми навчання визначають метод, але вони не можуть бути
реалізовані без нього, без урахування можливостей їх практичного втілення.
Прийом навчання - елемент методу, що становить сукупність навчальних ситуацій, спрямованих на досягнення його проміжної мети.
Якщо метод - спосіб діяльності, що охоплює весь шлях її перебігу, то прийом - це окремий крок, дія в реалізації методу.
Засіб навчання – це матеріальний або ідеальний об'єкт, який "розміщено" між учителем та учнем і використовується для засвоєння знань, формування досвіду пізнавальної та практичної діяльності. Засіб навчання суттєво впливає на якість знань учнів, їх розумовий розвиток та професійне становлення.
Принцип (від лат. principium - початок основа) – 1) першооснова, те, що лежить в
основі певної сукупності фактів, теорій, науки; 2) внутрішні переконання
людини, ті практичні, моральні й теоретичні засади, якими вона керується в
житті, в різноманітних сферах діяльності.
Технологія навчання - це шлях освоєння
конкретного навчального матеріалу в межах предмета, теми, питання. У сучасній
школі використовуються як традиційні, так і нові технології навчання.
До традиційних технологій умовно відносять пояснювально-ілюстративне,
проблемне, програмоване і диференційоване навчання.
Недоліки традиційної системи навчання: авторитарний стиль керівництва;
домінування пояснювально-ілюстративного типу навчання і репродуктивної
діяльності учнів; перевагу фронтальної роботи, обмеженість діалогічного
спілкування; породжені цими факторами невміння і небажання дітей учитися;
відсутність у них усвідомлення значення освіти, самоосвіти (саморозвитку).
Технологічний підхід
характеризує спрямованість педагогічних досліджень на вдосконалення діяльності
навчання, підвищення результативності, інструментальності, інтенсивності.
Технологія навчання як упорядкована сукупність і послідовність методів і
процесів забезпечує реалізацію дидактичного проекту і досягнення
діагностованого результату. До основних характеристик технологій навчання
належать системність, науковість, концептуальність, відтворюваність,
діагностичність, ефективність, умотивованість, алгоритмічність, інформаційність.
Реалізуються
дидактичні технології засобами педагогічної техніки, яку слід розглядати як
комплекс знань, умінь і навичок, необхідних педагогу для чіткої й ефективної
організації навчальних занять, ефективного застосування на практиці методів педагогічної
взаємодії в системі "Викладач - Учень"
ТЕХНОЛОГІЇ:
· Особистісно-орієнтована технологія
навчання.
· Технологія групової навчальної
діяльності учнів
·
Технологія розвивального навчання.
·
Технологія формування творчої
особистості.
·
Технологія навчання як дослідження.
·
Модульно-рейтингова система
навчання.
·
Нові інформаційні технології (HIT) навчання. Синонімом НІТ є ІКТ. В яких комп'ютер використовується
як засіб навчання.
·
Інноваційні педагогічні технології
Педагогічна технологія обов’язково повинна відповідати
деяким основним методологічним вимогам (критеріям технологічності): Концептуальність; Системність; Можливість
управління; Ефективність; Відтворюваність; Візуалізація.
Інноваційні
педагогічні технології:
Особистісно-зорієнтованого навчання (І. Унт)
Технології індивідуалізації процесу навчання (В. Шадрікова)
Технологія проблемного навчання
Критичного мислення
ІКТ
Проектного навчання
Диференціації та індивідуалізації навчання
Адаптивної системи навчання (А. Границької)
Інтерактивне навчання
Ігрова (Й. Гензерг)
Інтегровані технології
Мережеві технології
Фреймові технології
Продуктивне навчання
Продуктивне навчання
Немає коментарів:
Дописати коментар