«Формальна освіта допоможе вам вижити.
Самоосвіта приведе вас до успіху!» - Джим Рон.
Коли мова
заходить про навчання, то перше, що спадає на думку, - це педагогіка. Проте
останнім часом, все частіше кажучи про навчання, ми маємо на увазі освіту
дорослих. Дослідження, проведені Новелсом (Knowles), показали, що педагогічні методи
не ефективні в навчанні даної категорії «учнів». У зв'язку з цим, говорячи про
навчання дорослих, сьогодні нерідко можна почути нове поняття - «андрагогіка».
Сутність андрагогіки як науки та її актуальність на
даному етапі
Незважаючи
на те, що поняття «андрагогіка» здається нам малознайомим і новим, цьому
терміну вже більше 100 років. Андрагогіка (в перекладі з грецької андрос -
доросла людина, чоловік; агогейн - вести, «ведення дорослої людини») - це
наука, розкриває теоретичні та практичні аспекти навчання дорослої людини
протягом усього життя. Вперше цей термін був вжитий в 1833 році німецьким
вченим, істориком А. Капп. Андрагогіка в широкому розумінні цього поняття - це
наука про способи самореалізації особистості протягом усього життя. Не секрет,
що деякі люди «знаходять себе» і розкриваються в молодому віці, а багатьом
необхідно накопичити досвід, знання та практичні навички для того, щоб проявити
себе повною мірою. Саме андрагогіка приходить на допомогу, допомагаючи
особистісному зростанню людини і розкриваючи його прихований потенціал.
«Non scholae
sed vitae discimus» - «Не для школи, а для життя ми вчимося» - говорив
Сенека. Сучасний інформаційний простір настільки мінливе, що якщо ви
здобували вищу освіту 5 - 10 років тому, то на сьогоднішній день ваші знання
можуть бути застарілими, і їх оновлення - це не тільки питання вашого
особистого зростання, а й ступінь успішної діяльності компанії, в якій ви
працюєте. Сучасна людина не може собі дозволити один раз отримати освіту, а
потім 30 - 40 років працювати згідно готової формулою. Отже, можна припустити,
що саме за андрагогіки майбутнє освітнього процесу в цілому. Вже сьогодні на
багатьох підприємствах створені відділи по роботі з персоналом, в завдання яких
входить навчання і підвищення кваліфікації співробітників.
Основні положення в андрагогіки
Принципи
андрагогіки відрізняються від педагогічних принципів навчання. У зв'язку з цим,
педагог, який пропрацював у системі шкільної освіти 20 - 30 років і волею доль
що потрапив у середовище навчання дорослих людей, повинен грунтовно
переглянути, усталені у нього з досвідом, способи і методи викладання. Слід
чітко розуміти, що для того щоб успішно навчати вже готових фахівців, мало
просто добре володіти матеріалом, важливо мати внутрішню харизму, бути безумовним
авторитетом і лідером у групі, нести нові революційні ідеї, що притягають і
утримують увагу аудиторії.
При цьому важливо знати деякі принципи навчання
дорослої аудиторії, а саме:
I. Провідною діяльністю є самостійне навчання. У контексті даного принципу на перше
місце в освітньому процесі виходять дистанційні освітні проекти.
II. Першочерговим є спільна діяльність одногрупників між собою і з
викладачем. Даний
принцип дозволяє до початку і в момент навчання виділяти пріоритетні напрямки в
отриманні знань.
III. Навчання відбувається з опорою на наявний життєвий досвід, практичні
уміння і навички. Даний
принцип дозволяє активно використовувати наявний інформаційний багаж для
надбудови нових знань і є основоположним у розвитку творчих здібностей учнів.
IV. Принцип
корригирования застарілого особистісного досвіду та консервативного підходу, що
стоїть на шляху оволодіння новими знаннями. Дане положення носить виховно -
просвітницький характер і допомагає людям з усталеними стереотипами, які не
бажають йти в ногу з часом, придбати мотивацію і потребу в навчанні.
V. Принцип
свободи у виборі цілей, змісту, методів, строків і місця навчання. Тільки
керуючись даними принципом можна сприяти розвитку творчого потенціалу дорослих
«учнів».
Концепція навчання в андрагогіки
Одним з
найбільш продуктивних способів навчання дорослих людей прийнято вважати метод
Колба (David Kolb). Згідно з яким, навчання носить циклічний характер, і
включає в себе чотири етапи:
I.
Аналіз
наявного практичного і життєвого досвіду учня. На даному етапі аналізуються
результати, одержувані людиною в ході використання наявного професійного
досвіду.
II.
Фаза
рефлексії. Осмислення отриманих даних, аналізу та роздуми про їхнє значення для
людини.
III.
Етап
теоретичного узагальнення. На цьому ступені встановлюються зв'язки: між
отриманими знання і наявним досвідом. Відбувається генерація ідей та побудова
нових моделей.
IV.
Експериментальна
стадія. Практичне використання «нових моделей» на практиці, в ході якого
робляться висновки про їх придатність і можливості використання у професійній
діяльності. Китайська мудрість говорить: «Скажи мені вРвРвР, С ™ Св„ў"
і я забуду. Покажи мені - і я запам'ятаю. Дозволь мені зробити - і це стане
моїм назавжди »
Особливості навчання дорослих людей
Працюючи з дорослою
аудиторією, слід враховувати особливості протікання психічних процесів даної
категорії учнів: Увага:
- У дорослих людей об'єм запам'ятовуються об'єктів складає в середньому від 6 до 11, про що слід пам'ятати, підбираючи матеріалу.
- Переключення з одного виду діяльності на інший відбувається більш продуктивно, якщо нове завдання цікаво для аудиторії.
- Концентрація уваги відбувається успішніше, якщо використовуються прийоми підтримання емоційного фону (гумор, афоризми, крилаті слова), інформація носить актуальний характер, а також, використовуються різні канали сприйняття.
Пам'ять:
- При подачі нового матеріалу, слід враховувати «ефект краю» або «ефект першого враження», коли інформація, яка прозвучала на початку і в кінці пояснення запам'ятовується краще, ніж та яка підноситься в середині викладу.
- Слід пам'ятати і про такий властивості психіки дорослої людини: запам'ятовується краще та інформація, яка не має закінченого дії, так званий «ефект Зейгарник». Вченими був проведений експеримент, в ході якого випробуваним давали виконувати завдання, і в певний момент експериментатор роботу переривав, нібито відбувалися випадкові накладки, після закінчення експерименту, випробуваного просили назвати ті завдання, які він виконував. У результаті виявилося, що робота, яка була перервана, запам'ятовувалися в 2 рази краще, ніж та, яку вдалося завершити.
Працездатність:
- Ефективність засвоєння нового матеріалу підвищується, якщо він розбитий на кілька занять, кожне з яких триває не більше 1,5 годин.
- Слід враховувати етапи працездатності дорослої людини: на початку тренінгу до 20 хвилин, відбувається «включаемость» в роботу, тому матеріал повинен бути досить полегшений для сприйняття. Далі слідує фаза максимальної працездатності, яка триває 30 - 40 хвилин. Наступні 30 хвилин відбувається спад активності, увага слабшає, запам'ятовування відбувається менш продуктивно. І останні 10 хвилин характеризуються виснаженням психічних процесів, однак, пам'ятаючи про «ефект краю», на цьому відрізку роботи слід повторити все, викладене на тренінгу, що допоможе кращому запам'ятовуванню матеріалу.
Коли - то американський письменник Генрі Девід Торо сказав: «Якщо ви
будували повітряні замки, це не означає, що ви працювали даремно: повітряним
замкам місце в повітрі. Залишається тільки підвести під них фундамент ». Успіху
вам в цій нелегкій справі, але у винятковому
занятті.
Немає коментарів:
Дописати коментар